Cap dels Emprius

Ens desplacem fins el petit nucli de Malanyeu  (Berguedà). L'excursió d'avui, és una circular que sortint del petit nucli de Malanyeu, ens portarà a recórrer els cingles de Malanyeu i el serrat del Mill.

Iniciem l'excursió anant a cercar el Griell de Cal Pigot, un original pas per superar la primera cinglera mitjançant un petit tram equipat amb una corda i una escala al costat mateix de la cascada de Taleia. Superat aquest divertit pas guanyem alçada ràpidament direcció Sud, per un llom que ens porta a mitja cinglera, per flanquejar tot seguit fins la carena. Arribats a la carena tombem a l'esquerra (N) per trobar a pocs metres La Foradada: un espectacular trau a la cinglera amb impressionants vistes a vol d'ocell dels cingles de Vallcebre i del Pedraforca.

Desfem el camí fins a l'anterior cruïlla, i continuem pujant pel caire de la cinglera, fins el Pla de les Barraques on ja comencem a trobar un petit mantell de neu. Continuem pel vessant nord dels cingles de la To i enllacem amb el serrat de Fulleracs fins al cim del  Cap de la Baga de Cabanelles, amb bona visió de la vall de Sant Romà de La Clusa. Seguim per la panoràmica carena en la mateixa direcció (NE) fins el collet de la Font del Tudó, per endinsar-nos pel vessant Nord per una extensa fageda. Prop ja de la collada del Tosquer, ens cal desgrimpar el pas de Grapissot, equipat amb un passamà. Deixem a l'esquerra el camí que baixa a Malanyeu i seguim de front per a resseguir la serra del Mill.

Recorrem aquesta serra sempre en direcció ponent. El nostre corriol va resseguint la carena, amb un puja i baixa continu, passant trams de cresta i sortejant tant pel nord com pel sud algun tram complicat. Quan la serra perd desnivell, arribem a un replà on el nostre corriol gira 180 graus a l'esquerra. Fem una forta davallada entre cingleres fins trobar el Mal Pas, un fàcil grau per a superar un tram rocós. El camí transcorre per on ho permeten les cingleres (E), vorejant unes baumes a frec de paret. Després d'una curta pujada a l'indret de La Creueta, el camí baixa decidit cap a la masia de Monner. Deixem a la nostra esquerra els cingles del Devessó, per a creuar-los més endavant pel grau de Devessó. Ara ja som ben a prop de Malanyeu, on arribem seguint torrent amunt.

Horari: 5h15m   Desnivell: 820m

27/11/2017 Toni Ensenyat, Salvador Monpeat i Pep Molinos.