Des
d'Aragó les Tres Sorores
són visibles des de la llunyania en multitud de punts, tant
llunyans com pròxims, cosa que no passa, com sabeu, des del
vessant francès. Això va captivar a Ramond,
que, a més pensava que aquella muntanya que semblava amagar-se
quan t'apropaves, el Mont-Perdu,
era la més alta del Pirineu.
Després
del seu primer viatge als Pirineus el 1787 i de publicar a París
els seus escrits i observacions sobre el viatge (1789), Ramond
realitza una segona incursió als Pirineus, al juliol del
1792, segurament per a oblidar el clima de terror de Paris, en plena
revolució. Recorre aleshores bona part de la serralada, entre
la vall d'Azun i la vall
d'Aran. L'aparent inaccessibilitat del Mont-Perdu
des del vessant francès fa somniar a Ramond
d'aconseguir pujar aquell cim i comença a madurar seriosament
la idea de fer-ho.
Però l'agitació política d'aquell període
fa que la seva empresa es vagi retardant. Són temps difícils
i per a alguns el seu principal treball és no perdre, literalment,
el cap. Ramond, considerat com
poc afí a la moguda del moment, va estar de sort i mantindrà
integra la seva anatomia, tot hi haver estat empresonat aTarbes
durant set mesos, el 1794.
Finalment al 1796 comença la seva recerca del camí
per pujar al Mont Perdut. Amb
un nombrós grup d'acompanyants decideix temptejar les possibilitats
pel circ d'Estaubé. Des
d'allà, no sense esforç, intenten arribar fins a la
bretxa de Tucarroya. El corredor
gelat fins a la bretxa resulta esgotador i perillós; no retrocedeixen
per la senzilla raó de que la por els impedeix fer-ho...finalment
aconsegueixen arribar. El pànic de sentir el pendent glaçat
a l'esquena es barreja amb la sorpresa front la impressionant panoràmica
que tenen davant: la cara nord de Mont
Perdut, la seva glacera i el llac
de Marboré.
El
paisatge que observen és, aleshores, un camp gelat sobre
el que pengen amenaçadors seracs, que els gelen el cor. Baixen
al llac i des d'allà a Pineta,
per tornar a Estaubé
pel port de Pineta. A aquesta
primera temptativa seguirien altres, així com una contínua
recerca d'informació a partir dels relats de pastors, caçadors
i contrabandistes...
|