Couloir de la Table - Aig.du Tour 3542 m (II/PD+)

Al massís del Mont-Blanc tots els remuntadors mecànics estan tancats al novembre, en estat de revisió i reparació descansen de la temporada d'estiu i es preparen per la d'hivern. Per als que hi restem tot l'any representa l'oportunitat de pujar a aquells refugis que, per la seva proximitat a un remuntador mecànic, estan a petar en temporada alta, i ara en canvi, reben només la visita dels pocs que s'atreveixen a pujar tot el desnivell a peu. És el cas del refugi Albert I, sobre el Glacier du Tour, gairebé al límit nord del massís, gairebé a tocar de Suïssa.

El passat 6 de novembre ens hi vam atansar, sense saber molt bé les condicions de la neu després de les intenses pluges de la setmana a Genève, disposats a explorar aquesta vall plena de possibilitats. Vam parar el cotxe en un matí glacial justament a l'aparcament del telefèric de la Balme , ara dorment, al poble de Le Tour.

Un camí de carro que surt després de la darrera casa creua la plana equipada amb telesquís que hi ha sobre del poble. El camí es transforma en un corriol que s'enfila ràpid per pendents boscosos fins arribar al fil de l'enorme morrena a la riba dreta de la gelera. Des d'aquí segueix tota l'estona el fil de la morrena i porta cap el refugi en una ascensió ràpida i directa. L'enorme construcció de pedra, capaç d'albergar 160 persones, ara és tancada, i ens instal·lem en la petita cabana de fusta que serveix de refugi d'hivern.

En vista de la neu fresca que hi ha sobre les arestes, ens decidim per el Couloir de la Table , una via fàcil que mena a l'Aig. du Tour per l'aresta oest. Al matí, després de 20 minuts de sender entre blocs de pedra, neu i fites arribem a la glacera, que remuntem (est) passant al nord d'un esperó rocós ( 2883 m ). Travessem obliquament cap al sud-est i al passar per sota del següent esperó tombem de nou al nord-est per remuntar el fort pendent que ens deixarà just sota el Couloir de la Table.

Aig. du Tour - Croquis de la ruta
El Couloir de la Table a l'Aig. du Tour ( 3.542 m ).
Laure Gurcel ataca el Couloir de la Table.

El Couloir és un blanc pendent constant de 45º, amb un estretament a la meitat i un lleuger redreçament al final, just abans d'arribar a l'aresta. L'estat de la neu, molt dura, ens obliga a fer treballar els bessons, però no és difícil i progressem ràpid en “corde tendue”. El Couloir té una sortida amb blocs inestables que menen a l'aresta oest. D'allà en una curta escalada fàcil (II) ens plantem al primer avantcim, senyalat amb una creu de fusta. La neu fresca que hi ha sobre l'aresta i el fet que sigui molt aèria ens obliga a prendre precaucions extres, a més el fort vent de nord que ens trobem fa la situació una mica més incòmoda, però tot i així l'aresta no es presenta en cap moment complicada, i després de passar per un altre avantcim arribem finalment al punt culminant de l'Aig. du Tour ( 3542 m ).

Malauradament el temps es posa lleig de la banda nord, i els núvols no ens permeten veure el magnífic paisatge vers el Plateau de Trient. Pel descens enfilem l'aresta Nord, i arribats al coll, una vira en direcció sud-est ens permet baixar cap a la glacera de Trient. Resseguim la carena passant per darrera de l'Aig de Purtscheller i anant a buscar el Coll Superior de Tour (3289), que ens permet arribar de nou la gelera de Tour i a l'itinerari de pujada.

En resum, una ascensió curta i fàcil, ideal per fer en aquesta època de tardor, on sembla que la temporada de fer alpinisme ja s'hagi acabat, i que la de fer esquí de muntanya encara no hagi començat. L'alçada i dificultat moderades de l'ascensió no li roben res del seu magnífic ambient alpí, i en fan una excel·lent sortida per aquells alpinistes catalans que, sense tenir molta experiència, volen atrevir-se a fer quelcom una mica tècnic d'iniciació als Alps.

Fitxa tècnica:

Dificultat : PD+, II roca, 45° neu.

Sortida : Refugi Albert I ( 2702 m ). Accés en 3,5 hores des de Le Tour ( 1300 m ), o en 1,5 h des del final del telefèric de la Balme.

Horari : 4 hores (pujada) + 2 hores (descens)

Desnivell : 1300 metres fins al refugi + 850 metres del refugi al cim.

Material : Crampons, 2 piolets, corda, 2 cargols gel, 4 cintes exprés, vagues, algun tascó.

Primera ascensió : Autor i data desconeguts.

DANI BACH

Reunió a l'aresta protegint-se del fort vent del nord darrera un marlet.