Xavier Díez
Panoràmica de la Dent Blanche des de l'agulla de la TSA (l'aresta sud és la de la dreta)

Poble de Ferpècle

L'ascensió a la Dent Blanche (4.356 m.) reuneix diverses característiques que fan que sigui una de les més interessants als Alps dins la seva modesta dificultat (màxim III grau a roca i pendents de neu de 35/40º).

La seva ubicació al Valais ens permet gaudir d'unes immillorables vistes sobre pics tan coneguts com el Cerví, l'agulla de la TSA, el Grand Cornier, el massís del Mont Blanc, el Mont Rosa, etc.

D'altra banda, quant a la pròpia ascensió, és molt interessant, ja que combina l'ascensió d'una aresta de roca amb trams d'ascensió per gel.

Inici del camí d'aproximació
Alpe Bricola (2.415 m.)
Panoràmica de la gelera de Ferpècle

Aproximació

Sortirem des de Les Hauderes, població turística molt agradable que disposa de camping i comerços per abastir-nos. Es trova a una alçada de 1.450 m.. Des d'aquí anirem a Ferpècle per una sinuosa carretera de 7 Kms. I deixarem aparcat el cotxe davant el pont que hi ha darrera de Salay, aproximadament a uns 1.800 m. de alçada.

Ascensió al refugi

Encara que sembli grandiloqüent denominar l'aproximació al refugi com una ascensió, el cert és que es tracta de 1.700 m. de desnivell. Per tant, el primer dia s'ha de superar un desnivell superior als habituals al Pirineu quan es puja a un 3.000.
L'ascensió fa un recorregut per la llengua glaciar de Ferpècle, passant primer per Alpe Bricola, antic hotel que actualment s'utilitza per l'equip d'estudis de geleres Suís.
Seguirem per la morrena de la gelera Manzettes que baixa de la propia Dent Blanche. Creuarem els camps nevats del seu voltant, fins estar paral.lels a l'espatlla de plaques i blocs del Roc Noir.
Des d'aquest punt pujarem, per neu i una zona de gel, fins el Refugi Cabane Roussier a uns 3.507 m. d'alçada. (40 plaçes, guardat a l'estiu). Heu de calcular per aquesta ascensió al refugi entre 5 i 7 hores, en funció de la vostra forma física i de l'"armari" que porteu a l'esquena.

Ascensió al cim per l'Aresta Sud (Wandfluegrat)

S'ha de començar la pujada pel darrera del refugi, per l'aresta rocosa amb trams de gel en direcció al coll de Wandfluelüke (3.703 m.). Aquí normalment es coincidex amb la sortida del sol que ens deixarà una imatge imborrable a la nostra retina en aparèixer tot just davant nostre el colossal Cerví (Matterhorn).
Hem de seguir en direcció Nord per una aresta de blocs fins una primera punta de neu a 3.907 m. Després avançarem per una aresta cada vegada més abrupta fins el peu del destacat Grand Gendarme.
Uns 50 m. abans d'arribar creuarem en diagonal a l'esquerra atravessant plaques (normalment nevades) per situar-nos en una goulotte que baixa de la bretxa del Grand Gendarme, a la dreta d'un pilar lateral.
Camí del refugi
Gabi i Xavi creuant la gelera Manzettes
Pujarem per la goulotte per un tram molt dret (normalment glaçat) protegit amb tres escarpes, que al descens ens vindran molt bé per rapelar.
També es pot accedir a la bretxa pujant directament al Gran Gendarme (IVº).
Continuarem per l'aresta sortejant les torres que ens anirem trobant (la segona la passarem per la dreta i la tercera per l'esquerra), per plaques normalment glaçades. Abans de la darrera torre, anomenada Gendarme de la Corde, creuarem uns 20 m. a l'esquerra i pujarem per un petit mur de 2 m. i, a continuació, per una canal glaçada que ens conduirá a l'aresta de neu que ens porta ja al cim (ocasionalment amb cornises).
Per fi hem arribat al cim, després de superar un desnivell d'uns 850 m. des del refugi amb un temps d'entre 3 i 6 hores (com sempre en funció de la forma fisica i de les condicions ambientals).
Cabane Roussier (3.507 m.)
Coll de la Wandfluelücke
Xavi pujant per l'aresta prèvia al Grand Gendarme
Apareix davant nostre el colossal Matterhorn
El fantasmagòric Grand Gendarme

Material:
Un joc de tascons, cintes per blocs i cintes expres "al gust", així com piolet i crampons.

Descens:
Pel mateix recorregut de l'ascens. Baixarem amb rapels el tram descrit del Grand Gendarme. Calcular un temps semblant al de la pujada.

Bibliografía:
Cuatromiles de los Alpes por rutas normales de Richard Goedeke, pag.117.
Los Alpes Suizos de Michel Vaucher (Ed. Martinez Roca), pag.157
Los cuatromiles de los Alpes de Helmut Dumler i Willi P. Burkhardt. Ed. Desnivel, pag.144.

Vista panoràmica amb l'aresta prèvia al Grand Gendarme
Superant l'aresta cimera
Antonio i Xavi al cim
Descens de nou a la vall