Una cresta molt llarga i molt alta

Xavier Diez - Marià Arroyo

Una mica d'historia

L'aresta de Tempestats-Aneto va ser escalada per primera vegada el 5 d'agost de 1912 per J. d'Usell amb G. Castagné i J.Haurillon.

L'aresta de Salenques va ser escalada per primer cop el 22 de setembre de 1922 per Jean Arlaud i Charles Laffont. Aquests inseparables companys de cordada van fer bivac al coll de Salenques. La primera nacional va ser d'en Lluis Estasen.

L'escalada continuada de las dues arestes va ser feta per primera vegada el 22 de juliol de 1934 per R. Ollivier i Herbert Wild.

Coll de Salenques i primer tram de la cresta
Tram mig de la cresta fins al primer gendarme
Continuació de la cresta fins el cim del Margalida
El tram de cresta des del cim de Tempestats, la bretxa del mateix nom i la cresta cap a l'espatlla de l'Aneto

No hi ha cap dubte que aquest recorregut és un dels més atractius dels Pirineus. En ell es combinen l'elegància del recorregut de més de 3 Km. per arestes afilades i el fet que sigui l'ascensió més llarga al cim més alt de la serralada Pirinenca.

Aproximació:
Sortint del final de la carretera de La Besurta (1.893 m.) anirem cap al Forat d'Aigüalluts (30'). Seguirem fins el final del pla i avançarem per la vessant dreta del Torrent de Barrancs, passant a prop del Llac de Barrancs.
Aquí ja veurem la forta pujada cap al Coll de Salenques (2.810 m. - 3h.), lloc on s'inicia realment la nostra ascensió.

Itinerari:
Des del Coll de Salenques seguirem una aresta relativament fàcil, formada per enormes blocs, en direcció Oest, fins arribar al peu del primer gendarme.

Fins aquest punt l'ascensió es pot fer perfectament sense corda. El gendarme es el lloc obligat per fer fotos, recordant les publicades al llibre de Patrice de Bellefon: les 100 millors ascensions i excursions al Pirineu.

Pujarem per la seva vessant Nord (III), Posteriorment seguirem cap a la dreta per vorejar un segon gendarme que ens deixa junt a una roca anomenada per en Lluís Estasen l'Ocell de Paper, en una bretxa sobre la qual ens trobarem el pas més difícil de l'ascensió (III+/IV- aeri) per pujar a una torre vertical.

En aquest tram possiblement trobareu pitons per protegir el pas. Una vegada al cim de la torre, l'ascensió es realitza més fàcilment per una aresta accidentada, flanquejant una agulla blanca poc difícil i deixant a la dreta diversos gendarmes.

Una vegada arribats a una darrera bretxa, seguirem per una canal a la vessant nord plena de blocs, per després canviar de vessant i arribar sense dificultat al cim del Pic Margalida (3.241 m. - 3h/3h 30' des del coll).

Una cresta de II uneix aquest cim amb el Pic de Tempestats (3.290 m. 25').

Mariano al Coll de Salenques. Encara no hi havia peus de gat.
Mariano al tram inicial de la cresta

Baixar per la vessant N.O. un tram i tornar a la vessant N.E. evitant uns gendarmes situats just avans de l'acces a la Brexta de Tempestats (3.201 m.), a la que arrivarem seguint una areste de III i efectuar un descens final sobre una roca bastant dolenta.

Des de la bretxa hem de parar atenció ja que hi ha diverses possibilitats per seguir que poden augmentar considerablement la dificultat del recorregut. La més accesible es realitza pujant per la dreta fins a una placa inclinada per sobre de un curt i dret resalt.

Seguint aquesta placa travessarem un esperó cap a l'esquerra mitjançant una fisura horitzontal, per després remontar per la seva vessant O. Fins arribar a l'aresta principal, a l'altre costat de una bretxa (III).

Un panorama grandiós: tota la cresta fins a l'Aneto i després fins a la gelera de Barrancs

Per un curt resalt afilat arribarem a l'Espatlla de l'Aneto (3.350 m.). Aquí la dificultat disminueix fins arribar al punt culminant del cim d'Aneto (3.404 m. - 5/7 h. des del coll).

Observacions:
Donada la longitud de la cresta, i que no tothom te condicions fisiques suficients com per fer-la en una jornada, és convenient preveure un bivac, que segons les preferències es pot fer al coll de Salenques, al Pic Margalida, al Tempestats...o bé on us agafi la nit.

Mariano encara al primer tram
Xavi al primer gendarme
Llac de Barrancs des de la cresta
La cresta es torna molt aèria

Material:
Un joc de tascons, cintes per blocs i 4/5 cintes exprés. També es recomana el piolet i crampons pel descens de la glaçera de l'Aneto segons condicions.

Descens:
Seguirem la via normal a l'Aneto passant pel famós pas de Mahoma i creuarem la glaçera de l'Aneto amb dues possibilitats: anar a buscar la bretxa dels Portillons (normal) o baixar directament la glaçera cap a Barrancs per pendents àmplies i fàcils.

Horari:
L'horari indicat es molt relatiu i està en funció de molts parametres (condició fisica, aturades, condicions de la cresta, etc.)

Bibliografía:
Los Pirineos, las 100 mejores ascensiones y excursiones de Patrice de Bellefon
Pirineos, 1000 ascensiones de Miguel Angulo

Descens de l'Aneto per la via normal