ASCENSIÓ AL CIM DEL BASSEGODA. COMARCA DE LA GARROTXA
Resum Accés Recorregut Horari Desnivell Època Punts d'interés Clima i Vegetació Equipament
1.- RESUM
Interessant excursió, molt còmoda, sense cap mena de dificultat i apta per a qualsevol persona una mica habituada a la muntanya, a un dels cims més destacats de la serralada nord prelitoral catalana.

El cim està situat entre l'Alta Garrotxa i l'Alt Empordà, a tocar del Vallespir, no es gaire alt, 1.373 metres , però la seva ubicació li permet gaudir d'una vista sobre tot l'Empordà i la seva costa Mediterrània.

Aquesta muntanya és de plegament alpí, de pedra calcària, està molt enlairat i envoltat de cingleres en un paratge solitari, degut al terreny molt poc favorable al conreu. Les seves aigües de la cara nord formen el naixement del riu Muga i també el naixement del riu de Tumany, afluent del Sant Aniol i aquest del Fluvià.

La nostre ruta és una mica feixuga, degut a que la major part del camí s'ha de fer per pista forestal, doncs així ho imposen les restriccions de circulació dels que s'anomenen autoritats, però val la pena assumir-ho, per poder gaudir d'unes magnífiques vistes, una vegetació molt diversa i singular i un terreny solitari i escarpat.
2.- ACCÉS PER CARRETERA
Amb automòbil ens hem de dirigir a Castellfollit de la Roca , on hi podem arribar des de Girona i Banyoles o des de Ripoll i Sant Joan de les Abadesses pels túnels de Capsacosta.

A 3 qm. de Castellfollit en direcció Girona i just on comença la variant de Castellfollit, hi ha un trencant a mà dreta que ens duu, en 2 qm., al poble de Montagut. Al final d'aquest poble, prenem una carretera direcció Sadernes i Sant Aniol d'Aguja. A 6 qm. de Montagut, s'acaba l'asfalt i s'arriba a Sadernes. Masia, Restaurant, Càmping i Església.

Seguim, ara per pista forestal, cap a Sant Aniol. Hem de fer 2,8 qm. abans d'arribar a l'aparcament on deixarem el vehicle, i en aquest tros, passarem per un pàrquing senyalitzat, travessarem el riu de Sant Aniol, tornarem a passar un altre pàrquing i també a travessar l'esmentat riu. Just en arribar a la cruïlla d'una pista barrada a la nostre esquerra i que duu a Sant Aniol, hi ha el nostre aparcament. És el darrer aparcament de tota la pista forestal.

3.- RECORREGUT

El recorregut puja enlairant-se fort pel vessant esquerra del riu de Sant Aniol en direcció nord i després gira a llevant, per tal de seguir pel mateix vessant esquerra, ara del riu de Tumany (Vall de riu). Més amunt, aquest darrer riu, es perd pels contraforts del Bassegoda, just per on passarà la nostre pista abans d'arribar a un coll entre aquest cim a l'esquerra (nord) i els cingles de Guitarriu a la dreta (sud). Només restarà pujar al cim. Les referències més importants del recorregut són:

0 minuts.- 310 metres . Sortim de l'aparcament seguint la pista forestal en direcció nord en forta pujada i enlairant-nos del riu que resta a baix a la nostre esquerra. En aquesta zona encara podem veure barrejades plantes típiques mediterrànies com l'esparreguera, l'arítjol o el bruc blanc amb plantes de l'Europa mitjana humida, com l'herba fetgera, el ginebre o el boix. L'alzina és l'arbre exclusiu d'aquesta zona.

5 minuts.- Abeurador i important font a la nostre dreta. Seguim la pista i més amunt podem veure enlairada a la nostre dreta l'Ermita de Sant Feliu de Riu. Encara més amunt la pista prendrà direcció llevant i mantindrà el riu, ara Tumany, allunyat molt per sota nostre.

25 minuts. Cruïlla ( 560 m .) A la nostre dreta surt una pista a l'Ermita de Sant Feliu de Riu. Hi ha un pal indicador que té errat el temps per anar a l'anomenada Ermita. La pista ara és planera, fins i tot fa alguna baixada. Seguim envoltats d'alzines i d'algun castanyer. Enlairat al fons de la vall i a mà esquerra es pot veure l'escarpat Bassegoda.

35 minuts. La pista en suau pujada travessa un petit bosc de castanyers.

40 minuts.- Masia i prat. ( 610 m .) La masia resta a la nostre esquerra. Podem fer una petita drecera travessant el prat, si l'herba no està gaire alta (podríem malmètre-la).

45 minuts. Nova cruïlla just al final del prat. La pista per on anàvem segueix planera. Nosaltres n'agafem un altre, apta per 4x4, que surt, en pujada, a la nostre dreta. Estem en cara nord seguint molt per sota els cingles de Guitarriu. Han desaparegut les alzines, ara abunda el pi roig, el boix grèvol i el faig.

1 hora. 10 minuts. Rierol ( 780 m ) La pista travessa un petit rierol, deixa la cara nord i passa a fer revolts per la vessant sud del Bassegoda, per tal d'enlairar-se per cercar un coll al peu de l'esmentat cim. Canvi radical de vegetació. Desapareix el faig i torna l'alzina. També hi ha abundor de grèvol, arç blanc i pi roig.

1 hora 20 minuts. Cruïlla. ( 860 m ) En un revolt a la dreta que fa la pista, surt de la nostre esquerra un camí que, en lleugera pujada i en 5 minuts, duu a l'Ermita de la Mare de Deu de les Agulles. Val la pena apropar-s'hi, és romànica, del segle XII i rep aquest nom, pel costum de les dones d'aquesta regió, de bescanviar les agulles que duien als vestits, per les que hi havia clavades a la roba de la Imatge.

1 hora 25 minuts. Nova cruïlla. En un altre revolt de la pista, ara a l'esquerra, de la nostre dreta surt un ample camí amb marques de pintura vermella que no hem pas de seguir. Continuem per la pista.

1 hora 45 minuts. Coll i cruïlla. ( 980 m ) Per la nostre dreta arriba planera una pista que s'ajunta amb la nostre, just al arribar al coll. Aquest, dóna pas a la vall del riu Borró, ja a la comarca del Alt Empordà. Compte de tornada en no errar la pista que haurem d'agafar. A la nostre esquerra resta el Bassegoda (direcció Nord) i cap allà hem d'anar, deixant la pista i agafant un petit camí que surt a la nostre dreta des del mateix coll.

El camí que al principi està una mica desdibuixat, decanta per entre bosc cap el NE. i en dos minuts ens situa al peu d'una llastra ajaguda, d'uns 20 metres , que superarem amb l'ajut de les mans i d'algun arbre. Després seguirem per un camí fitat, en dura i forta pujada per entre bosc i tarteres fins al peu d'un cingle.

2 hores 20 minuts. Cercle del Bassegoda. El bosc minva i davant nostre tenim una cinglera en forma de cercle, a la qual ens hi aproparem fent camí en diagonal per herba de prat, algun roc, en pujada i direcció NE. Terreny molt singular i pintoresc.

2 hores 30 minuts. Peu del cingle. Ens ajuntem amb un altre camí que ve, en direcció sud, del pla de les Bateries i del coll del Bassegoda. Aquí, hem d'enfilar-nos per unes pedres, seguint unes marques de pintura verda, i amb l'ajut d'una cadena i algun ferro, arribarem al cim.

2 hores 35 minuts.- Cim del Bassegoda. ( 1.373 metres ) Allargassat, ample, envoltat de cingleres, amb herba de prat i alguna pedra, Vèrtex geodèsic, algun pessebre i placa commemorativa. Molt bones vistes.

La baixada la farem pel mateix camí en gaire bé un hora i 3/4. Si visitem l'Ermita de la Mare de Deu de les Agulles, hi estarem 2 hores.

4.- HORARI
Tota l'excursió es pot fer en una mica més de 4 hores i mitja.

5.- DESNIVELL
El desnivell total de l'excursió és d'uns 1.070 metres de pujada i altres 1.070 de baixada. Si visitem l'Ermita de la Mare de Deu de les Agulles farem els 1.100 metres .

6.- ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L'ASCENSIÓ
Qualsevol època de l'any és bona per ascendir per aquesta ruta, encara que no és pas recomanable al pic de l'estiu, per la forta calor que podem passar. Als mesos d'hivern, alguna esporàdica vegada sol nevar, però es neu que dura hores. Alta humitat.

7.- PUNTS D'INTERÉS

A banda del que ja s'ha explicat, un dels punts de més interès, sobretot si tenim sort amb el dia, és l'extraordinària vista que tindrem des de el cim i que resumint serà la següent:

Al sud, davant mateix els cingles de Guitarriu i d'Entreperes, més enrera Besalú, el llac de Banyoles i altres pobles i indrets fàcilment reconeixibles. Al fons la serralada del Montseny.

A llevant com a més importants, tenim també la muntanya de la Mare de Deu del Mont, tota la vall del riu Muga, les Alberes i tota les planures, pobles, indrets i comunicacions, de les comarques de l'Empordà i la mar mediterrània.

A ponent, al fons, la serralada del Puigsacalm, els cingles de Cabrera i Aiats i més al fons la serra d'Ensija. Més a prop la vall del riu Fluvià, Olot, els volcans de la comarca i altres pobles de la zona. Tanca ja més al nord el cercle la serra Cavallera i el Taga.

Tota la banda Nord l'ocupen les muntanyes pirinenques, des del Puigmal fins el Canigó. Als nostres peus i sota els espadats del cim tenim la solitària capçalera del riu Muga i més enrera la comarca del Vallespir amb el poble de Sant Llorenç de Cerdans.

8.-CLIMA I VEGETACIÓ
El clima és molt humit, mediterrani i amb força pluja. A l'estiu s'hi poden desenvolupar tempestes tronades. En aquesta zona, a l'hivern podem trobar fortes glaçades.

La vegetació, a les parts baixes, és una barreja de plantes de clima mediterrani i de les zones europees mitjanes humides. En les parts altes aquesta distinció s'accentua fortament si passem per vessants sud o nord. La diversitat és molt important en aquesta regió.

Malgrat la solitud de la regió, difícilment podrem veure qualsevol tipus d'animal, llevat d'insectes o ocells. És més, no es veuen gaires rastres d'animals.
9.- EQUIPAMENT
•  La excursió no presenta cap dificultat, encara que no és pas recomanable fer-la amb wambes. A l'estiu tindrem molta calor i a l'hivern cal anar abrigat. És bo dur motxilla, gorra o barret i ulleres.

•  No trobarem aigua pel camí, llevat a la font del començament de l'excursió, per això es aconsellable dur-ne i en abundància, doncs a la part final de l'ascensió la pedra calcària propicia la set.