ASCENSIÓ AL MONTMANTELL (2.775 M.) PER LA VALL DE L'ANGONELLA (ANDORRA)
Resum Accés Recorregut Horari Desnivell Època Punts d'interés Clima i Vegetació Equipament
1.- RESUM
El Montmantell és un cim força desconegut, però no per això deixa de ser molt interessant, màxim si el pugem per la magnífica i solitària vall de l'Angonella. Aquest cim separa aquesta vall, secundària de la d'Ordino a l'alçada de la vila de Llorts, de la vall d'Arinsal.

Aquesta muntanya, situada íntegrament en territori andorrà, és el punt més alt d'una curta serralada que naix a la frontera d'Andorra amb Occitània (Vall de Soulcen) a l'alçada del Pic del Pla de l'Estany i es despenja de NO. a SO. i després sud, per morir entre els pobles de La Massana i Ordino. Altres cims d'aquesta serra són l'Alt de la Parcenela (2.680 m .), el de Les Fonts 2.687) i el Cap de la Solana d'Erts (2.004 m .).

L'excursió, un pel dura pel fort desnivell, és encantadora. A part de l'important mirador que és el cim, la vall de l'Angonella és molt maca, un fantàstic bosc a la part baixa, penyes i pastures més amunt, un acollidor refugi, una amplia coma glacial, tres meravellosos llacs i un caos de pedres i blocs al port de Montmantell, on s'hi acumulen gruixos de neu que, a vegades, es guarden fent clapes de gel, d'un any per l'altre.
2.- ACCÉS PER CARRETERA
Amb automòbil ens hem de dirigir a Andorra. Hem de pujar al poble de la Massana i d'aquí desviar-nos cap a el poble d'Ordino. Un cop a Ordino hem de prendre direcció al poble del Serrat. Uns qms. més amunt i passat els pobles d'Ansalonga, La Cortinada i Arans, arribarem a la petita vila de Llorts.

Just entrar a les primeres cases, trobem un eixamplament de la carretera que fa de plaça i on s'hi troba, a mà esquerra si venim de pujada, l'església de Sant Serni de Llorts, molt coquetona, romànica i amb unes escales al seu davant. Aquí, tant a la dreta com a l'esquerra de la carretera tenim aparcament. El nostre camí surt de la mateixa plaça, deixant l'esmentada església i una font a la nostra dreta.

3.- RECORREGUT

L'excursió primer segueix un camí enlairat i entre bosc per tota la vall de l'Angonella. Després arriba al cercle del mateix nom, on trobarem un refugi i una cabana. Aquí ens desviarem cap al lateral esquerra d'aquest cercle, per muntar a una carena i resseguint-la, arribar al cim. La baixada la farem per un altre vall lateral (fons del cercle) que ens durà altre cop al refugi i d'aquí, baixada per l'Angonella.

Les referències més importants i horaris aproximats, sense comptar les aturades, són:

0 minuts.-Aparcament de Llorts ( 1.420 m .). Sortim passant per davant de la font, en pujada i per carrer de terra de ciment. En 50 metres , deixem un carrer lateral empedrat (mà dreta), s'acaba el ciment i el terra s'esdevé empedrat, deixem un aparcament d'autos a mà esquerra, un altre carrer a la dreta i s'acaba el nostre carrer convertint-se en un estret i pedregós camí. Senyals de GR, grogs i vermells, així com senyals rodones i grogues embrutaran les pedres i arbres fins mes amunt del refugi. El camí fa llaçades per entre prats, avellaners, algun roure i algun bedoll. El riu de l'Angonella resta sota nostre a la nostre esquerra i sols se sent la seva remor.

12 minuts.- Petita obra. Cruïlla. ( 1.535 m ). Petita construcció de tres metres quadrats aprox., per 0,25/0,50 m. d'alçada, amb una xapa de ferro i provinent d'una captació d'aigües. El nostre camí passa per damunt de les canonades i trobarem fins a 6 construccions d'aquest tipus. A partir d'aquí el bosc esdevé de pi roig molt espès i de pujada força dreta. Vuit minuts després d'aquesta construcció trobarem la segona ( 1.630 m .) i 5 minuts després la tercera ( 1.640 m .). Just passada aquesta tercera construcció, trobarem un camí que s'enfila a la nostre dreta. Nosaltres ara seguirem pel de l'esquerra més planerament. En aquest indret també hi ha una petita font.

30 minuts.- Cabana. ( 1.700 m .) A la nostre dreta, sota una penya i voltada de prat. El camí empren altre cop la pujada, per entre bosc, i 5 minuts després trobarem la quarta construcció (1.720 m .). En 8 minuts més la cinquena ( 1.790 m .). 50 minuts.- Sisena i darrera construcció. ( 1.875 m .) Seguim camí per entre bosc i amb les esmentades marques grogues i de GR.

1 hora 10 minuts.- Final del bosc espès. Mullera ( 2.025 m ). El bosc s'esclarissa, el camí travessa una mullera. Tot seguit, ja per entre herba de prat i algun pi isolat, el camí decanta cap a la nostre dreta per tal d'enfilar-se, fort i fent llaçades, cap a una petita vall lateral per tal de superar uns contraforts de pedres i matolls. Un cop guanyada l'alçada, el camí flanqueja planerament, travessa un riu ferros i ja per damunt del contrafort, entra altre cop a la vall principal.

1 hora 40 minuts.- Refugi de l'Angonella ( 2.240 m ). Molt acollidor i endreçat, quatre places, taula, banques, llar de foc i farmaciola. Al seu darrera hi ha una cabana en bon estat. Seguim, ara direcció ponent, les marques de GR. (deixem les grogues rodones que pugen suaument direcció NO.) que ens duen en baixada i decantant a l'esquerra, a travessar el riu (-15 m ). Un cop passat el riu, el camí puja fort per l'altre costat de la vall, marge dret, (riu a la nostre esquerra) com si volgués entrar en una vall lateral, per tot seguit arribar a un pla herbat.

1 hora 55 minuts. Pla herbat. ( 2.325 m ). És com una mena de llom que travessa; a l'altre cantó hi ha el primer llac de l'Angonella. Compte en aquest indret, nosaltres hem de girar 90 graus a la nostre esquerra, per seguir el GR. per entre nerets i pedres. Forta pujada per una vall lateral, primer en direcció sud, després de flanc cap el SO. i tot seguit, més amunt, al entrar en una coma, altre cop direcció sud cap el fons de la vall.

2 hores 20 minuts. Trencant. ( 2.630 m ) Situat en un petit replà, després d'una forta pujada. A 200 metres tenim un coll cap a on va el GR.. Nosaltres podem seguir fins aquest coll i després seguir la carena cap a la dreta (ponent), o bé escurçar, en pujada, per una pala d'herba, direcció SO. cap una mena d'edificació blanca molt visible, que hi ha damunt d'un turó.

2 hores 40 minuts. Edificació blanca. ( 2.720 m .) En realitat es tracta d'una estació meteorològica i uns dipòsits d'oxigen líquid, que connectats a dos menes de xemeneies, una a cada cantó de la coma que baixa cap Arinsal, permeten fer canonades que tomben la neu avall, abans de que se'n acumulin gruixos importants i provoquin grans allaus. Bones vistes d'Arinsal, molt enfonsat sota nostre. Ara hem de seguir cap a la nostre dreta per carena, direcció ponent, primer en baixada (-20 m .) i després en pujada passant per unes petites penyes.

3 hores. Pic de Montmantell. ( 2.775 m ) Cim ample, arrodonit, pedregós amb herba i una petita fita de pedres. Molt bones vistes de la vall i pobles d'Arinsal i La Massana ; així com de la Pica d'Estats. Del cim, podem baixar per on hem pujat o bé seguir la carena i baixar direcció NO. cap a el coll de Montmantell i d'aquí baixar al nord cap el tercer i segon llac de Montmantell per enllaçar amb el refugi. Del cim al coll de Montmantell (2.660 m ) hi estarem 5 minuts. Al coll, compte, hem de baixar una canal de pedres i blocs, decantant totalment cap a la nostre esquerra. En 15 minuts més estarem al pla ja sense pedres ( 2.495 m .). Aquí, direcció llevant, podem arribar-nos al primer llac o deixar-lo a sota, a la nostre esquerra, per tal de baixar per unes canals d'herba i rocs, amb rastres de camí, fins el segon llac (2.340 m .). Seran 15 minuts més fins aquest llac i tot seguit per camí i pintures grogues rodones, altres 15 minuts per apropar-nos al refugi de l'Angonella. Del refugi a Llorts hi ha 50 minuts.

4.- HORARI
Al Montmantell hi podem arribar en 3 hores. La baixada es fa en 1 hora i tres quarts.

5.- DESNIVELL
El desnivell total de l'excursió és de 1.425 metres de pujada i 1.425 de baixada, tant si baixem fent el tomb a la Coma , tal com s'ha explicat, com si desfem el camí de pujada. En tots dos indrets, trobarem idèntics i petits desnivells que superar.

6.- ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L'ASCENSIÓ
Aquesta ruta es pot fer a peu tot l'any, llevat als mesos d'hivern, on la neu hi és present i molt abundosa. A la carena la neu sol estar ventada i glaçada i això juntament amb l'ascensió a la pala sota la edificació blanca pot obligar a dur crampons. També farà falta aquest estri a la canal de baixada, fins ben bé a darrers de juny. Cim no recomanable amb esquís per aquesta ruta, degut a la poca alçada de sortida i al fet de que 1/3 del camí va per bosc espès. Recomanem fer l'excursió els mesos de juny i juliol, especialment aquest darrer, degut a la bonica floració que es produeix de tot tipus de flors de muntanya i la neu que encara queda a bona part del recorregut.

7.- PUNTS D'INTERÉS

Recorregut: Tot el camí, per les parts baixes travessa encantadores pastures i magnífics boscos. A la part de la canal del coll de Montmantell, ja de baixada, les pastures se substitueixen per grans tarteres i rocallam. Els estanys presenten un bonic color turquesa. De bestiar dificilment en podrem veure (estem en territori andorrà). Sols és fàcil veure algun esquirol en el bosc i algun voltor pel cel. També hi ha guineus. La vista des del pic és un dels més importants actius d'aquesta atractiva excursió.

Si fem una mirada a tot l'entorn començant pel
nord, ens permetrà contemplar, entre altres, cims com el Cataperdis i Arcalis, just a devant, darrera seu destaca el Tristaina o el Fontblanca. sota nostre la coma de l'Angonella.

Seguint i ja cap a
llevant venen cims com la Sarrera , l'Estanyó, els Cassamanya i l'Alt de Griu.

Ja més al
sud, tindrem totes les muntanyes frontereres amb l'Alt Urgell i Cerdanya, com la Tossa Plana , la de Sirvent o el Perafita. Més llunyà el Cadí i el Port de Comte. Dins d'Andorra, des de la Tossa Braibal fins el pic de Salòria amb les estacions d'esquí de Pal i Arinsal. Aquest darrer poble resta als nostres peus, així com el de La Massana.

Acabem la volta per
ponent, on distingim fàcilment els pics de Comapedrosa, Medacorba, Racofred i a tocar nostre, el Pla de l'Estany. Més enrera, el conjunt Montcalm, Pica d'Estats i més llunyà, els blanquinosos Bacivers, ja prop de Vicdesos a Occitània.

8.-CLIMA I VEGETACIÓ
El clima és alpí amb una mica d'influència de la Mediterrània. A l'hivern la neu cobreix tota la muntanya i a les parts altes, a la Coma i als llacs, se'n acumulen importants gruixos. La carena per on passarem sol tenir poc gruix de neu. Aquesta sol estar ventada i glaçada.

Pel bon temps, pots arreplegar dies de sol i sense vent, en que pots passar molta calor i per contra, dies rúfols, de pluja, boira i humitat en que, degut a l'alçada, podem passar molta fresca. Les glaçades o nevades es poden produir fins ben entrada la primavera. A l'estiu son freqüents les tronades i tempestes.

La vegetació està composta també de flors, plantes i arbres d'alta muntanya i de clima alpí. Bosc de pi roig a les parts baixes i herba de pastures a les altes.
9.- EQUIPAMENT
•  Motxilla, barret, ulleres, crema solar i roba d'abric, llevat al pic de l'estiu, on amb roba protectora del vent i de la pluja, en tenim prou per fer l'ascensió. L'excursió és recomanable fer-la ben entrada la primavera, un cop s'enretira la neu, a l'estiu o a la tardor, amb calçat sòlid. També recomanem dur una màquina de retratar i uns allargavistes.
•  Es aconsellable dur aigua, doncs no en trobarem pas a les parts més altes.