ASCENSIÓ A LA TALAIA MONTMELL (861 m.)
Resum Accés Recorregut Horari Desnivell Època Punts d'interés Clima i Vegetació Equipament
1.- RESUM

La serralada del Montmell forma part de la serra pre-litoral catalana i està situada a l'extrem nord de la comarca del Baix Penedès al llindar de l'Alt Camp. La serra té uns 5 qm. de longitud orientats de NE. a SW. i disposa de diversos cims, entre els que podem destacar els que visitarem i que son la Dent del Montmell ( 781 metres ), on s'hi troba el Castell del mateix nom, L'esquena del Mular ( 840 m ), amb una forma que recorda l'esquena d'aquest peix (Catxalot) i La Talaia ( 861 m ), punt culminant de la serra.

La serra és de pedra calcària, del cretaci, i està envoltada per tres barrancs, el de Mas Campanera al sud i a tocar del poble de La Juncosa , el de Perafita al nord i que desaigua a la riera de Gaià i el més important la riera de Marmellar, a la vall de Sant Salvador i afluent del Foix, a llevant. El clima és mediterrani, així com la malmesa (pels incendis) vegetació de la zona que està composta, en aquesta regió, bàsicament per pi, alzina i garric.

L'excursió, molt breu, senzilla, còmoda i agradable a l'hivern, la farem pujant per la cara sud fins el Castell i d'allí, per carena, ens arribarem el esplèndid mirador que és La Talaia i des on podrem veure, en dies clars, des de les muntanyes del Canigó fins a les dels Ports de Beceit. En el recorregut podrem gaudir de la visita a l'església de Sant Miquel del Montmell (any 1.549), l'ermita del mateix nom (segle XI), les runes del castell del Montmell (any 974) i les seves Boques Calentes.
2.- ACCÉS PER CARRETERA
Amb automòbil ens hem de dirigir a la vila del Vendrell. Si venim de Barcelona no cal pas entrar al poble, hem de seguir cap a Valls per la C-51. Passarem per la pedania de La Papiola , la cruïlla que duu a Albinyana i la cruïlla de Les Peces. A 500 metres d'aquesta darrera rotonda, hi ha un trencant a la dreta que hem d'agafar. Aquí deixem la C-51 i anem al poble de La Bisbal del Penedès. En arribar al poble, hi ha un semàfor, just passar-lo hem de girar a la dreta cap a Llorenç del Penedès. Al sortir del poble un altre cruïlla ens indica, a l'esquerra, cap el poble de la Juncosa del Montmell. Cap allí hem d'anar.

En arribar a La Juncosa i sense entrar al poble, seguim la carretera uns 100 metres per tal d'agafar a la dreta un trencant que indica “Àrea recreativa forestal del Montmell”. Seguim una pista forestal (està asfaltada en els seus 100 primers metres) durant 2 quilometres, on una cruïlla a l'esquerra duu al pàrking de l'esmentada àrea recreativa. En mig de bosc de pi, barbacoes, taules i un munt de turistes, llevat els mesos d'hivern que la zona està desèrtica, deixarem l'automòbil.
3.- RECORREGUT

Les referències més importants i horaris, sense comptar parades, son:

0 minuts.- ( 560 metres ) Aparcament. Sortim tornant enrera per la pista per on hem arribat amb l'auto, per tal d'anar a cercar la pista principal que hem deixat abans per anar a l'aparcament. Lleugera baixada ( -15 metres ). En arribar a la pista principal, l'agafarem (esquerra) direcció llevant. Tot seguit aquesta pista volta 180 graus, per prendre direcció ponent.

10 minuts.- Cruïlla i església nova de Sant Miquel del Montmell ( 605 metres ). Aquesta església data de 1598 i ha estat restaurada el 2002. Deixem la pista principal i agafem un ample camí a la dreta que puja suaument també, direcció ponent.

15 minuts. Petit Collet. Estem a la carena, ja es veu el vessant nord. El nostre camí fa un tomb per prendre direcció llevant i arribar-se a un gran pal de ferro verd, que serví per les obres de restauració de l'Ermita. Aquí el camí s'estreny i per entre garric, argelagues, romaní, estepa i bruc, segueix enfilant-se, ara una mica més fort.

20 minuts.- Ermita de Sant Miquel de Montmell ( 660 m .) Romànica, del segle XI, molt aèria i amb un sostre adaptat per recollir aigua. Fou reconstruïda a l'any 1949. Deixem l'ermita per llevant i seguim primer planerament i després en forta pujada per entre blocs de pedres i restes d'alguna pintura indicadora de camí.

25 minuts.- El camí planeja per entrar en una petita vall. Hem de fer un petit salt a unes pedres per tal entrar-hi. Compte a la tornada, doncs hi ha diversos camins que baixen i s'ha d'estar a l'aguait de no passar-se aquest trencant. Es recomana fer un retrat visual de l'indret. Seguim direcció nord en forta pujada cap un coll.

30 minuts.- Coll del Montmell. ( 690 metres ) Entre el Castell del Montmell a la nostre esquerra i una gran creu de porland, de caire feixista, a la dreta. Comencem a pujar el Castell per entre blocs de pedres i just abans d'arribar-hi, trobarem 2 petites coves que en realitat són bufadors anomenats Boques Calentes. L'aire que surt dels esmentats bufadors és entre 10 i 15 graus superior a la temperatura de l'ambient exterior.

35 minuts.- Castell del Montmell ( 725 m .) Amb antecedents des de l'any 974, ara només resten dues parets mig enderrocades. Bona vista sobre el Baix Penedès i l'Alt Camp. Hem de desfer el camí fins el coll del Montmell.

40 minuts.- Coll del Montmell. Ara seguim per la carena direcció llevant fins l'esmentada Creu en forta pujada.

45 minuts.- Creu del Mular ( 725 m .) Seguirem per carena en suau pujada pel llom del Mular. A la vegetació descrita, ara hi afegirem algunes mates de matabou i ginebre. La cara nord de la serra té bosc de pi. Arribats a la part alta del Mular, el camí fa un descens ( -30 metres ) per arribar a un petit coll.

1 hora.- Collet al peu de la Talaia ( 800 m ).- Seguim per carena fins el cim.

1 hora 10 minuts. Cim de La Talaia del Montmell. ( 861 m .) Vèrtex geodèsic, plaques commemoratives i pessebres de tota mena per l'ampli cim (Se n'han comptat fins a 14). Pal indicador i fantàstica vista.

Baixada pel mateix camí i tenir molt en compte, després del coll del Montmell, d'acostar-se a la paret de la dreta i no passar-se el camí a l'ermita que es troba enlairat.

4.- HORARI
Des de l'aparcament fins al cim, passant pel Castell, hi tenim 1 hora i 10 minuts. La baixada la farem en 40 minuts, sense tornar a passar per l'esmentat Castell.
5.- DESNIVELL
El desnivell total de l'excursió és de 370 metres , tant per pujar com per baixar.
6.- ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L'ASCENSIÓ
Aquesta ruta es pot fer tot l'any llevat als mesos d'estiu, on la calor pot fer molt penosa l'ascensió. Recomanem fer-la a l'hivern, estalviarem a més la gran quantitat de gent que fa la travessia.

7.- PUNTS D'INTERÉS
Recorregut: A més del que ja s'ha explicat, la vista que tenim des de bona part del recorregut (tota la carena) és el més interessant per gaudir d'aquesta excursió. Entre aquestes vistes tenim:

A llevant hi podem veure el Tibidabo, Sant Llorenç del Munt, el Montcau, la serralada del Montseny, Montserrat i totes les Viles de l'Alt Penedès, inclosa Vilafranca.
Cap al Nord podem distingir tota la serralada pirinenca oriental. Des del Canigó fins la serra del Cadí. Entremig i entre altres, les muntanyes de Núria, el Puigllançada, la Tossa , el Pedraforca i la serra d'Ensija.
Una mirada ràpida a ponent ens permet detectar, entre altres, la serra de la Mussara , el Montsant i els Ports de Beceit, a més de totes les comarques de l'Alt i Baix Camp i Tarragonès, amb les seves respectives capitals, Valls, Reus i Tarragona.
Al sud, el Massís de l'Ordal, tot el mar amb la bocana del Port de Vilanova i totes les viles de l'Alt i Baix Penedès, amb Vilafranca i Vendrell com a viles més importants. Des de el cim també distingim part del poble de Calafell.

8.-CLIMA I VEGETACIÓ
El clima és mediterrani. A l'hivern, hi ha un gran contrast entre la cara sud, molt calorosa, i la nord, més freda. El clima és sec i també és difícil trobar dies de fred, encara que el vent, si que hi sovinteja.
La vegetació està composta també de plantes de clima mediterrani, tal com ja s'ha dit i pel que fa el bestiar, és difícil trobar qualsevol mena d'animal, llevat els ocells.
9.- EQUIPAMENT
•  Motxilla, gorra o barret, ulleres, i roba d'abric a l'hivern. Fora d'aquesta època, es pot anar en calça curta. L'excursió es pot fer en wambes. També és recomanable una màquina de retratar i uns allargavistes.
•  En tot el recorregut no trobarem aigua, cal dur-ne.