Imatge de mostra Quantes vegades unes banderoles de diferents colors han estat protagonistes a qualsevol dels Monestirs o en els Camps Base de les expedicions himalaienques que ens han ofert en els reportatges gràfics i que hem vist onejar!?

Efectivament. Lung-ta o “Els Cavalls del Vent” són les oracions budistes en forma de banderoles penjades a tota la serralada de l’Himalaia. Una de les més valuosa és la que té, en el centre, una imatge d’un cavall blanc. Al voltant del cavall hi ha unes oracions escrites. La tradició diu que “Els Cavalls del Vent” s’han de penjar de manera que l’aire faci moure les banderoles i d’aquesta manera quedin purificats tant les banderoles com les oracions i els desitjos s’escampin arreu.
“Els Cavalls del Vent” estan fets amb roba de cinc colors que ens mostren els elements que conformen la vida: el blanc que és l’aire, el vermell el foc, el groc la terra, el verd l’aigua i el blau l’espai.
Les banderoles no poden tocar el terra i s’han de deixar volar fins que es desfacin per l’acció del vent, la pluja i el sol.

“Els Cavalls del Vent” ha donat nom a una engrescadora travessa per les nostres muntanyes.

Parlant-ne amb una colla i després d’un sopar, dos dels amics presents van prendre, mig seriosament i mig en broma, el “compromís” de fer aquest any la travessa “Cavalls del Vent”.
Els meus amics es coneixen des de l’adolescència, units per l’estima a la muntanya i d’altres activitats pròpies de l’edat.
Els meus amics van compartir la seva joventut amb l’ambient propi de l’època, fent  activitat en un centre excursionista. Van començar fent petites excursions fins a ser practicants i coneixedors de totes les tècniques de l’alta muntanya, l’escalada i l’esquí de muntanya.
Avui ja han passat més de 50 anys de les primeres experiències i de les posteriors vivències individuals o compartides en l’apassionant món de la muntanya.
Amb caràcter decidit, aventurer, voluntariós i amb un profund esperit de sacrifici, els meus amics van decidir sumar una nova experiència en el seu historial muntanyenc.

Un bon dia, a principis d’estiu, els meus amics van dir-me amb paraules molt segures...:
- Amic estem decidits a fer la travessa “Els Cavalls del Vent”.

Després d’aquesta conversa i davant d’aquesta afirmació tant concloent, no vaig poder evitar d’introduir-me en el nou, per mi, món d’internet i assabentar-me de més detalls.
Remenant i consultant tot el que tenia al meu abast, vaig arribar a la conclusió que “Els Cavalls del Vent” és una travessa atractiva i amb un recorregut molt estudiat que transcorre entre vuit refugis guardats dins el Parc Natural del Cadí - Moixeró.
Vaig entrar a l’apartat “itinerari” per fer-me més l’idea del recorregut i per conèixer amb més detall la dificultat que haurien d’afrontar.
L’itinerari està dividit en vuit etapes entre els refugis: Sant Jordi-Rebost-Niu de l’Àliga-Serrat de les Esposes-Cortals d’Ingla-Prats d’Aguiló-Luis Estasen‑Grasolet-Sant Jordi.
El recorregut de la travessa es d’uns 100 km, amb un desnivell acumulat total d’uns 10.000 m. Tant el punt de sortida com el sentit direccional per realitzar-ho és lliure.
Va cridar-me molt l’atenció les tres diferents modalitats de la travessa, ja que per mi una travessa és una travessa.
La primera és la definida com categoria de menys de 24 h, la segona menys de 36 h i, per últim, la definida com categoria travessa i, que com molt bé explica la informació que he recollit, amb aquesta categoria es pot gaudir plenament de l’entorn sense presses ni pressions.
Un cop ben amarat de totes les característiques de la travessa “Els Cavalls del Vent”, no vaig poder deixar de pensar amb els meus amics i la seva integritat física.
- Ja esteu preparats per assolir aquest repte?

Coneixedors de les dificultats a que s’havien d’enfrontar i de les seves limitacions, tant d’edat com físiques, van deixar-me anar tot un rosari d’arguments, molt convincents, referits a la preparació que estaven realitzant per aconseguir el seu objectiu.
No vaig tenir cap més remei que escoltar-los, confiant en ells i en la seva experiència de muntanya que de segur els ajudaria a finalitzar el seu actual projecte.
Avui, primer cap de setmana de setembre, he rebut un correu electrònic dels meus amics en que m’informen del desenvolupament de la “seva” travessa i que han conclòs amb èxit.

El missatge diu així:

Benvolgut amic!!!
Tal i com et vam comentar, el passat día 1 de setembre vam iniciar la travessa d’“Els Cavalls del  Vent”, que amb tantes ganes vam preparar i que hem finalitzat.
Ja coneixes el recorregut però t’ampliem els detalls així com el sentit del nostre itinerari i les jornades que vam emprar per assolir-ho.

Com pots veure, malgrat la nostra edat i passant-nos dels temps clàssics establerts, hem fet el recorregut en quatre dies. Com descàrrec volem dir-te, com ja saps, els nostres genolls, a les baixades, van endarrerir-nos, però com diu la cançó la qüestió és arribar i arribar bé.
Tornem cansats però satisfets. Hem reviscut llocs i racons visitats en la nostra joventut, però també hem descobert nous llocs interessants i meravellosos que no oblidarem.  Tot això ha estat possible gràcies a la travessa d’“Els Cavalls del Vent”.

Rep una forta abraçada dels teus amics que no t’obliden.
Fins aviat: Soci núm. 2371

1ª Etapa (1-9-08)
Ref. Lluis Estasen (1668 m)-Ref. De Gresolet (1280 m)-Ref. Sant Jordi (1570 m)
Desnivell positiu: 1102 m
Desnivell negatiu: 1237 m
Horari: 7 h 52 min

2ª Etapa (2-9-08)
Ref. Sant Jordi (1570 m)-Ref. Rebost (1640 m)-Ref. Niu de l’Àliga (2510 m)
Desnivell positiu: 1819 m
Desnivell negatiu: 864 m
Horari: 9 h 18 min

3ª Etapa (3-9-08)
Ref. Niu de l’Àliga (2510m)-Ref. Serrat de les Esposes (1511 m)-Ref. Cortals d’Ingla (1610 m)
Desnivell positiu: 552 m
Desnivell negatiu: 1552 m
Horari: 8 h 45 min

4ªEtapa (4-9-08)
Ref. Cortals d’Ingla (1610 m)-Ref.Prats d’Aguilo (2010 m)-Ref. Lluís Estasen(1668 m)