Arribant al Gra de Fajol Gran

La darrera excursió mensual del curs actual abans del campament d’estiu, l’hem fet al sector d’Ulldeter, fent en travessa els dos Gra de Fajol, Petit i Gran.

Iniciem la ruta a la corba de la carretera de les pistes on comença el corriol que puja al refugi d’Ulldeter. Força abans d’arribar al refugi, deixem el corriol per seguir unes fites a la nostra esquerra que creuen el torrent, i segueixen ben minses fins trobar una tartera de grans blocs. Ens trobem a la base del Gra de Fajol Petit, i la nostra ruta consisteix en remuntar un terreny costerut fins a unes llastres, tot deixant a la dreta les canals orientals que es desprenen del cim.

La dura i pedregosa pujada ens fa suar de valent i no dona treva pràcticament fins el cim del Gra de Fajol Petit. És qüestió d’anar fent i anar guanyant desnivell.

Dalt del cim del Gra de Fajol Petit s’amplien les panoràmiques cap el Canigó, la Garrotxa i al sud, i és ben visible el tram de carena força definida que farem fins el Gra de Fajol Gran. Així doncs per terreny més agraït arribem al Gra de Fajol Gran. Moment per a reposar i menjar, doncs ja són les dues del migdia.

Per baixar fem dos grups. Un d’ells, més fresc, baixa al coll de la Coma d’Orri, per a continuar descendint per la magnifica i solitària vall del mateix nom fins el pont que ens permet arribar a la carretera d’accés a les pistes, just sota la cabana de la Molina.

L’altre grup baixa al coll de la Marrana i segueix el marcat corriol del GR-11 que ens porta al refugi d’Ulldeter. Segueix una petita estona més fins que el torrent fa les primeres gorgues i salts d’aigua, i permet fer un bon bany. Reprenem el GR i amb pocs minuts estem de nou a la carretera on tenim els vehicles.

Una bona excursió acompanyada d’un dia calorós, que agraïa com mai la cervesa a Setcases.