Per la sortida de la SIJ del 18 i 19 de març ens hem dividit en dos “comandos”. Per una banda els Txeiens, Xerpes i Juvenils van anar al vessant nord de la Cerdanya, concretament a pernoctar al refugi del Malniu. La resta, Sioux i Trekkings, van anar a la falda del Moixeró al vessant sud de la mateixa vall, a pernoctar al Refugi lliure del Cortal d’en Vidal.

Malniu

L’expedició Malniu va sortir a primera hora del dissabte des de Barcelona amb autocar i abans de les 11h ja començaven a enfilar el sender 117 de Meranges al refugi. Era una pujada prou dura per començar el matí, però la nostra canalla va aguantar el desnivell. Els més petitons però, el Txeiens, van optar per pujar per la pista i anar amb més tranquil·litat.

Un cop al refugi vam deixar motxilles grans i cada grup va iniciar la seva excursió. Els més petits van voltar per la zona. Els xerpes van anar fins a l’estany del Malniu i els Juvenils preveien fer la circular dels llacs. A mitja sortida, però va començar a nevar amb prou força i es va valorar tornar abans de què es fes fosc.

El diumenge, per tant, vam haver de modificar la ruta. Juvenils preveiem fer el Puigpedrós i xerpes també pujar cap a dalt, però des del refugi ens van aconsellar buscar alguna cosa més relaxada: la meteo havia de ser bona, però la nevada del dia anterior condicionaria la dificultat de l’expedició i no teníem material tècnic.

Vam decidir fer la volta per baixar i tornar per la vall del costat. Els Juvenils van arribar fins el refugi lliure J Folch i Girona i ens van trobar amb els xerpes per dinar prop de Girul.

Finalment ens vam reagrupar tots tres grups a Meranges per tornar cap a Barcelona.

Moixeró

Sioux i Trekkings vam aproximar-nos fins a Urtx amb el tren i des d’allà vam començar el recorregut fins al Cortal d’en Vidal passant per Alp, Das i Urús. Des d’aquest últim poble va iniciar l’ascens travessant un bosc a bon ritme que s’enfila fins a la clariana del refugi. A primera hora de la tarda, sota la pluja, ja vam ser-hi. En el refugi ens hi esperava el jovent de la UEC i amb germanor vam passar la tarda entorn el foc rient i fent jocs.

Diumenge a primera hora, encara era fosc i vam iniciar l’ascens per al Serrat de Comesjuntes amb la fita de fer cim a les Penyes Altes del Moixeró. Sota els primers feixos de llum vam començar a trepitjar neu a cota 2000m. La pujada a primera hora va ser dura i la neu la va fer més feixuga i lenta, però la mainada va aguantar fins la cima.  Des de llavors va iniciar una contrarellotge per arribar al tren de les 16h a Urtx. Vam recórrer la carena fins al Coll de Jou, descendir pel torrent fins a la Font Llebrera i finalment  arribar a Urús. On vam tenir temps per dinar, acompanyats de l’aigua rica en minerals de la Font Freda. Per últim, vam desfer camí fins Alp i vam arribar puntuals a l’estació.

Biel Soriguera i Tomàs Malavia (Març 2023)