Cami per la fageda

He de confessar que aquest cim potser no m’hagués cridat mai l’atenció, si no hagués llegit  “L’itinerari”, que surt al Butlletí de setembre (d’en Jordi Pino i la Caterina Rodríguez) i que jo vaig llegir abans, tot preparant el butlletí.

En vaig parlar amb l’Enriqueta i ens va semblar una bona proposta per anar-hi, abans del Campament i com que disposàvem de tot un dia per fer-ho sense presses,  vam optar per pujar-hi fent una ruta circular, des de la zona d’aparcament d’era Bassa d’Oles, que s’assoleix des del poble de Gausac, per una pista asfaltada.

Des d’allà,  vam anar al coll deth Santet, on arriba la pista que ens descriu “L’itinerari” , fent un llarg flanqueig per tot el vessant nord del cim.

El camí es molt bonic i passa per boscos i prats, fins a la Pleta deths Anhets, on ens vam refrescar en una providencial font-abeurador. Després d’una ultima pujada per prats, arribem al punt mes alt del flanqueig, on ens sorprèn la vista d’una part del massís de la Maladeta.

Ara el camí va baixant suaument per una preciosa fageda fins a arribar al fons de la Vall de Geles. Hem fet tot el camí pràcticament sense veure ningú (només ens hem creuat amb un parell de ciclistes).  En arribar a aquest punt ja veiem més moviment de gent, ja que  hi ha una zona amb taules i bancs, on arriba un camí-pista des d’era Bassa d’Oles.

Nosaltres però deixem enrere les taules i parem a fer un mos una mica més amunt, a prop de la cabana de Geles.  Des d’aquí comença la pujada al coll deth Santeth.  Mirant el mapa ens adonem que, malgrat l’estona que portem circulant, encara tenim tot el desnivell per fer, ja que ens trobem a la mateixa alçada del punt de sortida!!  Fins al coll son “només” 350 metres, però ens van fer suar de valent, ja que el pendent és fort i pràcticament no hi ha camí.  Algun rastre escadusser (potser de bestiar) i prou.

Quan arribem al coll, veiem uns metres sota nostre, la pista que hi arriba per l’altre vessant i inclús un parell de vehicles.

A partir d’aquí només cal seguir la llarga carena en direcció Nord, fins al Montcorbison.  Per la carena trobem una colla (amb guia) que fan la mateixa ruta que nosaltres, però al revés.

El recorregut per la carena és espectacular, amb vistes fantàstiques:  Per la dreta tota la Vall d’Aran, amb els seus cims i  Viella just als nostres peus i per l’esquerra tot el massís de la Maladeta i zona  d’Espingo.

Arribant al  Tuc de Letassi,  ens sorprèn veure que encara cal fer una bona “sifonada” per assolir el Montcorbisson.  Descansem una mica i apali! avall que fa baixada, per tornar a pujar, ara sí per últim cop!

Al cim hi trobem algunes persones, que aviat se’n tornen pel camí directe a Bassa d’Oles, per on baixarem nosaltres.

Aquí toca parada llarga, ganyipada, fotos, etc.  Ens ho hem guanyat.  A més hem ensopegat un dia magnífic i val la pena aprofitar-ho, tractant-se d’un cim tan panoràmic com és aquest.

Quan ja en tenim, prou tirem avall.  El camí baixa dret i sense entretenir-se gens, primer per zones de pedra i herba i més avall ja per bosc.  Sort, per que fa una calda que Déu n’hi do.

Des de ben amunt ja es veu a sota l’estany i l’aparcament de Bassa d’Oles, que sembla a tocar... però no s’hi acaba d’arribar mai. És el que sol passar: quan veus l’objectiu, sembla que ja hi ets, però no.

Abans d’arribar al pàrquing,  passem per la borda d’era Vila, que ens sorprèn per les seves grans dimensions.

Quan arribem al pàrquing el trobem ple de cotxes, excursionistes, famílies, turistes... el què ens obliga a posar-nos les mascaretes per arribar fins a la font, que està envoltada de gent.

Després de beure i refrescar-nos, volíem posar els peus en remull a l’estany, però en vista del panorama, ho deixem córrer.  Sort que estem a l’aire lliure, perquè aquí allò de les distàncies de seguretat es feia molt difícil de complir.

La ruta ha resultat una mica més dura del que preveiem, però després d’un bon dinar a la furgoneta, i ja més descansades, estem contentes d’haver començat les vacances amb una excursió tan bonica i variada.

I demà cap el Campament de l’Agrupa, que ja hem fet un bon entrenament!!

Itinerari: Bassa d’Oles - Cabana dera Pleta deths Anhets - Arroca de Sacosta – Area recreativa Mair de Diu des Nheus – Cabana de Geles – Eth Santet – Tuc de Letassi – Montcorbison – Borda dera Vila -Bassa d’Oles.

Desnivell aproximat: 650 m.

Rosa Maria Soler (21/08/2020)

Cami de la fageda
Vall de Geles
La llarga carena cap al cim
Carenejant
Arribant al Tuc de Letassi
Ja es veu el cim i l'antena